Merkez Bankası Döviz Kuru | |||
ALIŞ | SATIŞ | ||
USD | 40,5932 | 40,6663 | |
EURO | 47,0414 | 47,1262 | |
SON RAKAMLAR BİZLERE NE ANLATIYOR?
İki gün önce Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK), Temmuz ayı enflasyon rakamlarını açıkladı. Bu verilere göre, Tüketici Fiyat Endeksi (TÜFE) aylık bazda yüzde 2,06, yıllık bazda ise yüzde 33,52 olarak kaydedildi.
Peki bu rakamların Kira Artışları Enflasyonun Kiracıya Yansıması nasıl olacaktır?
Bu verilere göre Temmuz 2025 itibarıyla, ev ve işyeri kiralarında uygulanabilecek tavan kira artış oranı, 2025 Haziran TÜFE 12 aylık ortalamasına göre %43,23 olarak açıklandı .
Örnek Hesap: Görünür Fark
Kira artışı (Mayıs) ** %48,73
**Kira artışı (Haziran) ** %45,80
**Kira artışı (Temmuz tavan) ** %43,23
**Memur maaş artışı (Toplam) ** ~%15,57
Senenin ilk yarısında (Mayıs’ta) bu oran %48,73, Haziran’da %45,80 olarak gerçekleşmişti .
Kiracılar için bu durum şu anlama gelir:
Yıllık kira artışı %43’e kadar çıkabilir,
Ev sahipleri isterlerse bu tavanı kullanarak kira bedelini ciddi oranda yükseltebilir.
Memur Maaşları: Zamlara Karşın Yetersiz Artış
2025’in ilk 6 ayında memurlara toplu sözleşmeyle %6, ikinci 6 ayda ise %5 zam verildi; toplam taban artış %11 olarak belirtildi .
Ancak, Haziran itibarıyla gerçekleşen 6 aylık enflasyon, bu oranın çok üzerinde (yaklaşık %15 civarı) gerçekleşti. Dolayısıyla memurlara uygulanacak enflasyon farkı yansıtıldı. Temmuz itibarıyla toplam artış oranı ≈ %15,57 oldu .
Yapılan bu yüzde zam ile birlikte, en düşük memur maaşı yaklaşık 43.700–45.500?TL seviyesine çıktı; bazı kaynaklara göre üst taban memurlarda 55-65?bin TL, mühendisin aldığı maaş gibi farklı gruplarda değişti. Kiracı için Mayıs-Haziran dönemindeki artışlar ile Temmuz’da uygulanabilecek olan zam oranı %43’e kadar çıkabilir, ama memura yansıtılan artış sadece %15 kadardır. Bu ciddi bir gelir-kira dengesizliğini ortaya çıkartıyor.
Yine: Bu artış TÜFE’nin zirvesine rağmen memurlara gecikmeli ve düşük kalmaktadır,
Kiralara gelen %43-48 oranındaki artış, memur zammının çok üzerindedir.
Adaletsizlik Hangi Açıdan Ön Plana Çıkıyor?
1. Zamanlama ve Oran Uyumsuzluğu
Kira artışlarına aylık ve yüksek oranda (örneğin Mayıs ayında %48, Haziran’da %45) izin verilirken, memur maaş artışları altı aylık toplu sözleşmeyle düşük tutuluyor. Aradaki fark ciddi gelir ve yaşam standardı kaybına yol açıyor.
2. Enflasyon Farkı Gerçekçi Etkide Uygulanmıyor
Enflasyon farkı gerçekçi uygulanmıyor, hesaplama gecikmeli yapılıyor. Geciken zam, kiralara yetişmiyor; dolayısıyla memurlar kirada gerçekçi bir iyileşme hissedemiyor.
3. Yaşam Maliyeti ve Kira Bütçesi Sıkışıyor
Özellikle büyük şehirlerde kira giderleri, memur maaş oranının %40–%50’sine kadar yükselebiliyor. Kira artışları gerçekçi maaş büyümesini aşınca, daralan bütçeler ve ekonomik sıkıntılar ortaya çıkıyor.
Çözüm önerilerimiz
Alternatif Sağlık-Sen olarak diyoruz ki; Bilindiği üzere, Kamu görevlilerinin mali ve sosyal haklarını belirleyecek 8. Dönem Toplu Sözleşme sürecinin içindeyiz. 2025 yılı için kayıtlara geçen %30-%32’lik enflasyon beklentisi ortadadır. 2025 Temmuz ayı enflasyonunun %2,06 olarak açıklandı. Kamu görevlileri, Hakem Kurulu kararı olan %5 artışı henüz yeni almışken, bu ay açıklanan enflasyon rakamları ile verilen zamlarının yarıdan fazlası buharlaştı.
İşte bu nedenle Hakem Kurulu’nun yanlış, eksik ve yetersiz kararlarının oluşturduğu kayıpları görmek gerekiyor. Aksi durum memuru madden ve manen bitirip. Masada toplu görüşmede olacak yetkili sendika 2026 ilk 6 ayı için %18,ikinci 6 ay için %12 oran almalı yanında taban aylığa en az 800 Tl istemelidir Seyyanen zam %50 artırılmalıdır. 2027 yılı ilk 6 ayı için %15,ikinci 6 ay için %10 ve taban aylığa 1000TL istemelidir Seyyanen zam %30
Gerekçemiz; Memurlar için refah payı, geçim ücreti vb. mekanizmaların geliştirilerek maaşların enflasyon karşısında daha gerçekçi korunması gerekmektedir.
Yine çalışan memurlar için verilen seyyanen zammın emekli memurlar içinde verilmesi sağlanmalıdır. Bunun bir hak olduğu hatırlatılmalıdır. Eğer memuru emeklisi ile memur çalışan aynı kanunun üzerinden değerlendiriliyorsa mutlaka emekliye seyyanen zam mutlak alınmalıdır.
Gerçi çalışanın hakkını arayamayan yetkili konfederasyondan bunu beklemek hayalciliktir
Kiracı haklarının güçlendirilmesi ve aşırı zam durumlarına karşı yasal savunma araçlarının geliştirilmesi (örneğin kira tespit davaları gibi).
Alternatif Sağlıksen olarak bu toplu sözleşme görüşmelerinden beklentimiz; Ülkemizde oluşan enflasyon verilerini dikkate alarak çalışan ve emekli beklentilerini karşılayacak bir, adil sonuç alınması bunun yanında emekli ve çalışan kamu görevlilerinin yaşadığı alım gücü kaybını dikkate alan gerçekçi ve çözüm odaklı bir toplu sözleşme mücadelesi ve sonuçlandırılmasıdır.
Bazı kazanımların KİK kararlarına bırakılmamasıdır.
Tamer Bayrak
Alternatif Sağlıksen
Genel Başkan